Internetová encyklopedie dějin Brna

Zahájení části pravidelné dopravy na nové železniční trati Brno - Tišnov

Zahájení části pravidelné dopravy na nové železniční trati Brno - Tišnov


  • 21. 12. 1953 


  • místo

    brněnská nádraží (Hlavní, Židenice, Maloměřice, Lesná, Královo Pole, Řečkovice, Jehnice)


  • charakteristika

    Na "novou" trať z Brna do Tišnova byla postupně převáděna doprava ze "staré" trati, mezi Hlavním nádražím a Královým Polem se zatím jednalo pouze o nákladní dopravu.


  • zajímavosti

    Spuštění pravidelné nákladní dopravy předcházela jízda slavnostního vlaku dne 20. 12. 1953.
    V souvislosti s vedením nové tratě mezi Brnem a Tišnovem se pro původní jednokolejnou trať ujal název "stará tišnovka", který se užívá dodnes.

  • poznámka

    O stavbě nové strategické dvoukolejné železniční tratě Brno - Tišnov - Křižanov - Havlíčkův Brod rozhodla vláda v roce 1938. Výstavba v Brně probíhala od roku 1939 mezi Maloměřicemi a Královým Polem, avšak v roce 1942 došlo v důsledku vývoje války k zastavení stavebních prací. Stavba se opětovně rozběhla v roce 1949. Nová trať začíná v Brně v Židenicích a do Tišnova v několika místech přetíná stopu "staré" jednokolejné trati.

    Provoz se převáděl ze "staré" trati na "novou" postupně:
    - 31. 8. 1949 jednokolejně v úseku ze "starého" nádraží v Králově Poli před zastávku v Řečkovicích
    - 23. 5. 1952 dvoukolejně v úseku z "nového" nádraží v Králově Poli do zastávky v Řečkovicích
    - 9. 12. 1953 jednokolejně v úseku z Řečkovic do Kuřimi
    - 21. 12. 1953 jednokolejně v úseku ze Židenic přes Maloměřice do "nového" nádraží v Králově Poli.

    Na novou trať ze Židenic do Králova Pole se převedla zatím jen nákladní doprava. Osobní vlaky jezdily i nadále po "staré" trati přes Zábrdovice, na nově vybudovanou trať se napojily na "novém" nádraží v Králově Poli.


  • prameny, literatura


  • události

    4. 11. 1966
    Zahájení elektrického provozu na železniční trati z Židenic do Havlíčkova Brodu 27. 5. 1962
    Zahájení veškeré pravidelné dopravy na nové železniční trati Brno - Tišnov 29. 5. 1960
    Zahájení pravidelné dopravy na přeložce železniční trati mezi Židenicemi a Maloměřicemi 10. 1. 1890
    Zahájení pravidelné nákladní dopravy na železniční trati mezi Dolním nádražím a Radlasem (svitavská pobřežní dráha) 2. 7. 1885
    Zahájení pravidelné dopravy na železniční trati Brno - Tišnov


  • stavby

    Hlavní nádraží
    Nádražní 1/418


  • městská část

    Brno-Jehnice
    Brno-Královo Pole
    Brno-Maloměřice a Obřany
    Brno-Řečkovice a Mokrá Hora
    Brno-sever

    další městská část (2)...


  • autor

    tsch


Aktualizováno: 29. 06. 2018