plukovník Emil Foit

* 12.3.1913 Brno-Komárov – † 18.6.1976 Kinkskerwel (jinde uváděn Newquay), Anglie


účastník čs. zahraničního odboje 1939–1945, velitel 310. čs. stíhací perutě ve Velké Británii


národnost

česká


státní příslušnost

ČSR, Velká Británie


čestný občan

Brno (2001 in memoriam)


vzdělání

obchodní akademie,
Vojenská akademie v Hranicích


vyznamenání a pocty

britská vyznamenání:
- 28. 12. 1944 britský Záslužný letecký kříž DFC
- The 1939–45 Star with Battle of Britain Clasp
- Air Crew Europe Star
- Defence Medal
- War Medal

ostatní:
- francouzský válečný kříž (Croix de Guerre avec palme)
- 4x Československý válečný kříž 1939 (28. 10. 1940, 5. 5. 1943, 26. 6. 1944)
- 3x Československá medaile Za chrabrost před nepřítelem (8. 8. 1941, 26. 10. 1942)
- Československá medaile Za zásluhy I. stupně - Československá vojenská pamětní medaile F-VB
- in memoriam povýšen na plukovníka letectva (1. 6. 1991)


zaměstnání

důstojník letectva z povolání


poznámky

Po maturitě nastoupil roku 1934 základní vojenskou službu u Pěšího pluku 40 ve Valašském Meziříčí, kde absolvoval školu pro důstojníky v záloze. V únoru 1936 nastoupil do hranické vojenské akademie, kterou ukončil v červenci 1937 a byl jmenován poručíkem letectva. Po prodělání aplikačního kurzu a pilotního výcviku byl 1. 4. 1938 jmenován pilotem-letcem a ještě koncem března 1938 nastoupil jako pilot k 48. stíhací letce Leteckého pluku 4 v Pardubicích.
Po okupaci odešel 7. 5. 1939 do Polska (Katovice), odkud byl přes Švédsko dopraven do Velké Británie. Z Británie byl vypraven do Francie, kam dorazil 7. 8. 1939, podepsal vstup do Cizinecké legie a po vypuknutí války sloužil na základnách v Tunisu a Blidě a od 9. 11. 1939 do 4. 7. 1940 u stíhací skupiny francouzského letectva Grouppe de Chasse (GC) I/9 v Oranu. S jednotkou se koncem března 1940 přesunul do Francie, avšak počátkem května 1940 byla GC I/9 odsunuta zpět do Afriky, do Tunisu.
Po kapitulaci Francie odjel do Casablanky, odtud lodí Glasgow do Gibraltaru a lodí David Livingstone do Velké Británie, 6. 8. 1940 přistáli v Cardiffu. Na základně v Cosfordu byl 17. 8. 1940 přijat do Královského letectva (RAF), prodělal krátký bojový výcvik na letounech Hurricane u 56. OTU v Sutton Bridge a krátce sloužil (14.–22. 10. 1940) u britské 85. stíhací peruti, od 22. října stejného roku přidělen k 310. čs. stíhací peruti, v období od 14. 2. do 15. 11. 1942 zde zastával funkci velitele letky "B".
Po krátkém odpočinku byl 15. 1. 1943 jmenován velitelem (Squadron Leader) 310. perutě, v této funkci zůstal do 13. 1. 1944. V období od 4. 2. 1942 do 29. 1. 1943 ve vzdušných soubojích sestřelil 3 nepřátelské letouny jistě (z toho 1 ve spolupráci) a 5 jich poškodil (z toho 1 ve spolupráci).
Po ukončení zařazení u 310. perutě odešel na Inspektorát čs. letectva do Londýna, kde působil ve štábních funkcích (referent osobního oddělení) až do ukončení války.
Po návratu do ČSR 16. 8. 1945 nastoupil na velitelství tvořící se 1. letecké divize. Dne 28. 10. 1945 byl pak jmenován v hodnosti majora velitelem Leteckého pluku 10 v Praze-Kbelích. Dne 1. 3. 1946 byl povýšen na podplukovníka letectva.
Od 30. 4. 1947 sloužil na Velitelství letecké oblasti 1.
Už 28. 3. 1948 odešel opět do exilu a nastoupil ve Velké Británii zpátky k RAF, jako letecký dispečer působil na Cejlonu, v Severním Irsku i v Anglii. V roce 1991 byl in memoriam povýšen na plukovníka čs. letectva.





JMik


Aktualizováno: 10. 03. 2018