Internetová encyklopedie dějin Brna

První (slavnostní) jízda koňské tramvaje v Brně

První (slavnostní) jízda koňské tramvaje v Brně


  • 17. 8. 1869 


  • místo

    Kiosk (Moravské náměstí) – Brno-Královo Pole (Semilasso)

  • nej...

    země Koruny české
    první koněspřežná pouliční dráha na území zemí Koruny české


  • charakteristika

    Provoz koňské tramvaje byl zahájen slavnostní jízdou z dnešního Moravského náměstí do Králova Pole - na ulici Kiosk č. 5 bylo připraveno 5 otevřených vozů ozdobených květinovými girlandami. Slavnostní jízdy se zúčastnili zástupci města, místodržitelství vojska, novinářů a správní rada společnosti s jejím prezidentem - celkem asi 120 osob.
    V 7 hodin večer byl vydán pokyn k odjezdu.
    Do Kr. Pole vozy dorazily za 15 minut - následně se všichni odebrali na oslavu do restaurace Semilasso. Cesta zpět začala o 2 hodiny později a následující den byla tramvaj v běžném provozu.
    Dopravu provozovala ji "Brünner Tramway Gesellschaft für Personen und Frachtenverkehr" (Brněnská tramvajová společnost pro osobní a nákladní dopravu). Šest vozů tažených koňmi jezdilo v 15-ti minutových intervalech. Součástí byly 3 vozovny (Královo Pole, Pisárky a jedna vozovna se nacházela v Raduitově - dnes Marešově ulici).
    V roce 1870 jezdilo už 57 vozů na 4 tratích osobní dopravy ( dnešní Moravské náměstí - Královo Pole; Moravské náměstí - Nádraží - Pisárky; Moravské náměstí - Šilingrovo náměstí Nádraží - Cejl - Zábrdovice) a 1 trať nákladní dopravy (vlečka Nádraží - Rosické nádraží). Pro nízkou rentabilitu však byl její provoz v roce 1875 zastaven.


  • účastníci

    starosta města Brna dr. Rudolf von Ott,
    různí představitelé města a provozující společnosti

  • zajímavosti

    Brno bylo třetím městem Rakouska-Uherska, kde byla zavedena MHD, a to po Vídni a Budapešti (první koněspřežní pouliční dráha byla postavena v letech 1869–1870).

  • poznámka

    Provozování koňské tramvaje získala akciová společnost Brünner Tramway Gesellschaft für Personen und Frachten Verkehr (Brněnská tramvajová společnost pro osobní a nákladní dopravu). Koncese na stavbu a provoz byla udělena 23. února 1869.
    V dubnu již byla schválena výstavba tratí v Brně.
    Jako první se začala stavět trať do Králova Pole. V květnu již tisk psal o dodávce vozů od výrobce Wagen und Strassenbau Ungernehmung z Vídně. V červenci byli zakoupeni koně a byly dodány první osobní a nákladní vůz.


  • obrazy

    img6234.jpg img6235.jpg


  • prameny, literatura


  • události

    6. 6. 2009
    Jízda historických vozidel v rámci oslav 140 let městské hromadné dopravy v Brně 2. 5. 1930
    Zahájení městské autobusové dopravy v Brně 20. 9. 1877
    Zahájení druhé koněspřežné pouliční dráhy v Brně


  • osoby

    Rudolf Alois Franz šlechtic von Ott
    starosta města Brna


  • autor

    Jis


Aktualizováno: 17. 08. 2019

Nákres jednoho z vozů koněspřežné dráhy v Brně. Kolektiv: 80 elektrické dráhy v Brně, 50 let autobusové dopravy. Dopravní podnik města Brna, Technické muzeum v Brně, Brno 1980.