Internetová encyklopedie dějin Brna

Zahájení pravidelné dopravy na železniční spojce mezi Hlavním nádražím a Horními Heršpicemi (střelická spojka)

Zahájení pravidelné dopravy na železniční spojce mezi Hlavním nádražím a Horními Heršpicemi (střelická spojka)


  • 28. 4. 1904 


  • místo

    brněnská nádraží (Hlavní, Horní Heršpice)


  • charakteristika

    Vybudování krátké spojky poblíž řeky Svratky společností StEG znamenalo změnu trasování vlaků mezi "horním" (dnešním Hlavním) nádražím a Horními Heršpicemi. Vlaky osobní dopravy přestaly jezdit přes Dolní (dříve "rosické") nádraží.


  • zajímavosti

    Vlaky směřující do Brna od Střelic (tedy ze směrů Jihlava a Znojmo) jezdily od roku 1870 na "horní" nádraží přes Dolní nádraží, kde však pro výstup a nástup cestujících nezastavovaly. Tento stav trval až do 28. 4. 1904, kdy byla zprovozněna jednokolejná tzv. "střelická spojka" odbočující z tratě Brno - Břeclav za mostem přes řeku Svratku a napojující se do tratě Dolní nádraží - Střelice.
    Tímto okamžikem přestaly vlaky osobní dopravy na dlouhá léta pravidelně projíždět přes Dolní nádraží.
    Stavba "střelické spojky" souvisela s komplexní přestavbou Hlavního nádraží v letech 1903–1904.

  • poznámka

    V souvislosti s vedením vlaků osobní dopravy Brno - Jihlava a Brno - Znojmo je potřeba vzít do úvahy skutečnost, že v této době ještě neexistovala na "horním" nádraží "kusá" nástupiště č. V a VI.
    Nástupiště č. I až IV byla rozdělena tak, že společnosti StEG patřilo III. a IV. nástupiště, společnosti KFNB II. nástupiště a konečně I. nástupiště bylo společné pro obě železniční společnosti.
    Ze "střelické spojky" se dalo vjet ke všem čtyřem nástupištím, avšak od Břeclavi a Přerova jen k I. a II. nástupišti. Tento stav trval až do roku 1920, kdy se pomocí vložené kolejové spojky umožnilo přijíždět a odjíždět s vlaky směr Břeclav a Přerov i k III. a IV. nástupišti.


  • prameny, literatura


  • události

    17. 7. 1946
    Zahájení pravidelné dopravy na železniční spojce v Horních Heršpicích 15. 5. 1928
    Zahájení provozu na V. nástupišti Hlavního nádraží 15. 9. 1870
    Zahájení pravidelné dopravy na železniční trati mezi Dolním a Hlavním nádražím a (Brno -) Střelice - Znojmo


  • stavby

    Hlavní nádraží
    Nádražní 1/418


  • městská část

    Brno-střed


  • autor

    tsch


Aktualizováno: 09. 07. 2018