Internetová encyklopedie dějin Brna

Zahájení pravidelné dopravy na železniční trati Brno - Tišnov

Zahájení pravidelné dopravy na železniční trati Brno - Tišnov


  • 2. 7. 1885 


  • ulice

    Bahnring + Skenegasse (Nádražní + Skeneova, též Skenova)
    (dnes Nádražní)

  • místo

    brněnská nádraží (Hlavní, Zábrdovice, Husovice, Královo Pole, Řečkovice, Jehnice)


  • charakteristika

    Železniční trať z Brna do Tišnova měla oproti ostatním tratím vycházejícím z Brna punc lokální dráhy.


  • zajímavosti

    Po roce 1870 nastal v budování železnic na Brněnsku klid, který byl přerušen až stavbou železniční tratě z Brna do Tišnova. Stavbu a provoz na této železniční trati zajišťovala železniční společnost StEG.
    Při stavbě této železnice se vycházelo ze zákona č. 56/1880 říšského zákoníku ze dne 26. 5. 1880, tedy zákona o místních dráhách. Tento zákon připouštěl úlevy při stavbě a provozu, osvobozoval od poplatků a na 30 let zprošťoval od daní. Trať z Brna do Tišnova měla tedy statut lokální (sekundární) dráhy a bylo to znát i na vedení železniční trati - nebudovaly se větší zářezy či náspy, trať dosahovala značných stoupání a spádů, poloměry oblouků mohly být poměrně malé, ale tím vším trpěla i rychlost vlaků. Na pomalost "tišnovky" se objevila spousta narážek a vtipů.

  • poznámka

    Projekt železniční trati Brno - Tišnov vznikl v roce 1882 pod vedením stavebního ředitele železniční společnosti StEG Augusta de Serrese.
    Stavební práce se rozběhly v roce 1884 po udělení koncese ke stavbě trati ze dne 15. 1. 1884 pod číslem 21 říšského zákoníku. Již 13. 12. 1884 byl v km 1,1 až 3,2 (tzn. zhruba v oblasti Zábrdovic a Husovic) povolen provizorní provoz parních lokomotiv v rámci stavby. Stavební délka železniční trati činila 28,4 km a náklady na stavbu se vyšplhaly na 1 570 000 zlatých.
    Na železniční trati Brno - Tišnov byl zahájen pravidelný provoz 2. 7. 1885, o tři dny později - v neděli 5. 7. 1885 - si trať projel rakouský arcivévoda Ludvík Salvátor s chotí.
    Zpočátku jezdily mezi Brnem a Tišnovem 4 páry vlaků, cesta trvala hodinu a půl, avšak údajně se jízdní doby oproti plánovanému jízdnímu řádu protahovaly.
    Zprovozněním svitavské pobřežní dráhy 10. 1. 1890 došlo k převedení nákladní dopravy z "horního" (dnes Hlavního) nádraží na Dolní (dříve "rosické") nádraží. U vyústění ulice Radlas u řeky Svitavy byla napojení tratí řešeno odbočkou.


  • prameny, literatura


  • události

    27. 5. 1962
    Zahájení veškeré pravidelné dopravy na nové železniční trati Brno - Tišnov 21. 12. 1953
    Zahájení části pravidelné dopravy na nové železniční trati Brno - Tišnov 10. 1. 1890
    Zahájení pravidelné nákladní dopravy na železniční trati mezi Dolním nádražím a Radlasem (svitavská pobřežní dráha)


  • stavby

    Hlavní nádraží
    Nádražní 1/418


  • městská část

    Brno-Jehnice
    Brno-Královo Pole
    Brno-Řečkovice a Mokrá Hora
    Brno-sever
    Brno-střed


  • autor

    tsch


Aktualizováno: 10. 07. 2018