Internetová encyklopedie dějin Brna

Zahájení pravidelné osobní dopravy na železniční trati Brno - Zastávka u Brna

Zahájení pravidelné osobní dopravy na železniční trati Brno - Zastávka u Brna


  • 1. 7. 1856 


  • místo

    brněnská nádraží (Dolní, Horní Heršpice)


  • charakteristika

    Půl roku po zahájení nákladní dopravy se mezi Brnem a Božím Požehnáním (dnešní Zastávkou) rozjely i vlaky přepravující cestující.


  • účastníci

    Ernst Johann Herring, hlavní postava stavby železniční trati

  • zajímavosti

    Zahájení pravidelné osobní dopravy předcházela dne 30. 6. 1856 slavnostní jízda.

  • poznámka

    Až do konce dubna 1856 pokračovaly práce na dokončení železniční trati, aby na ní mohla být provozována i osobní doprava. Společnost BRE požádala 3. 5. 1856 místodržitelství o souhlas k zahájení osobní dopravy. K posouzení se sešla komise, v jejím čele stál rada Franz Marensky, a to ve dnech 19. - 20. 5. a 26. 5. 1856. Ministerstvo obchodu povolilo osobní dopravu až 28. 6. 1856.
    Dne 30. 6. 1856 odpoledne se uskutečnila slavnostní jízda dvěma vlaky vypravenými z Brna do Zastávky, v jejichž čele stanuly lokomotivy s názvy Rossitz a Zbeschau. Slavnostní vlaky se do Brna vrátily po deváté hodině večerní.
    Následujícího dne 1. 7. 1856 vstoupil v platnost první jízdní řád pro cestující na této železniční trati. Mezi Brnem a Zastávkou jezdily s cestujícími dva vlaky denně.


  • obrazy

    img18827.jpg


  • prameny, literatura


  • události

    17. 7. 1946
    Zahájení pravidelné dopravy na železniční spojce v Horních Heršpicích 15. 9. 1870
    Zahájení pravidelné dopravy na železniční trati mezi Dolním a Hlavním nádražím a (Brno -) Střelice - Znojmo 2. 1. 1856
    Zahájení pravidelné nákladní dopravy na železniční trati Brno - Zastávka u Brna


  • osoby

    Carl Etzel
    projektant železniční trati Ernst Johann Herring
    hlavní postava stavby železniční trati Franz II. Klein
    autor prvotní myšlenky stavby železniční trati Franz Marensky
    Karl Offermann
    člen výboru pro přípravu stavby dráhy


  • městská část

    Brno-Bohunice
    Brno-Bosonohy
    Brno-jih
    Brno-Starý Lískovec
    Brno-střed


  • autor

    tsch


Aktualizováno: 11. 07. 2018

První jízdní řád zavedené pravidelné osobní dopravy na železniční trati Brno - Zastávka u Brna (zahájena 1. 7. 1856). Fotografie pochází se sbírky pana Mojmíra Krejčiříka