Internetová encyklopedie dějin Brna

Broušení kolejí ve frekventovaných ulicích

Broušení kolejí ve frekventovaných ulicích


  • 20. 7. 2015 (22.7.–polovina srpna 2015)


  • ulice

    Cejl
    Lidická
    Merhautova
    Palackého třída
    Štefánikova

    další ulice (3)...

  • místo

    frekventované ulice města Brna


  • charakteristika

    Speciální brousící vůz přijel až z Rakouska a v celé Evropě jsou jen tři podobné. Tento speciální stroj objíždí celkem dvacet kilometrů tratě a zarovnává povrch kolejí.
    Noční práce začínají po jedenácté hodině, kdy poslední tramvajové soupravy zajedou do vozoven, a trvají až do ranních hodin.

    Pravidelně se brousí kolejnice v ulicích, kde je velký provoz.
    V roce 2015 byla odstraněna vlnkovitost kolejí na tratích v ulicích Cejl, Merhautova, Táborská, Lidická, Štefánikova, Palackého třída, VeveříÚdolní (například v ulicích Údolní, Merhautova nebo Táborská zaznamenal DPMB i několik stížností od občanů kvůli hluku).

    Hluk a vibrace z tramvajové dopravy, které jsou zejména v obydlených oblastech velmi nepříjemné, vznikají jednak kontaktem mezi koly tramvaje a kolejnicí a jednak chvěním kolejnice při jízdě vozidla. Po letech používání se na totiž kolejích vytvářejí malé vlnky, které zvyšují hlučnost a hlavně vibrace.
    Vlnkovatost kolejí je častá vada zejména v úsecích, kde tramvaje brzdí. A jakmile se na koleji drobná nerovnost objeví, lavinovitě vznikají další. Nejpostiženější jsou úseky tratí, kde jsou koleje zapuštěné v betonových blocích.


  • poznámka

    (Podklady pro zpracování tohoto encyklopedického hesla i obrazového materiálu poskytla paní Linda Hailichová, tisková mluvčí DPMB, a.s. Děkujeme.)


  • obrazy

    img18154.jpg img18155.jpg img18156.jpg img18157.jpg img18158.jpg img18159.jpg


  • autor

    Jis


Aktualizováno: 24. 06. 2018

Noční broušení kolejí v jedné z brněnských ulic v létě 2015. Fotografii pro naši encyklopedii poskytla paní Linda Hailichová, tisková mluvčí DPMB, a.s. Děkujeme.