Internetová encyklopedie dějin Brna

Přeprava lodí z Pisárek do přístaviště na Kníničské přehradě

Přeprava lodí z Pisárek do přístaviště na Kníničské přehradě


  • 1946 


  • místo

    Kníničská přehrada


  • charakteristika

    Přeprava byla velmi dobře zorganizována za pomoci nevšedních dopravních prostředků, ale také mnoha vojáků na jaře 1946.
    Lodě Morava a Brno poté, co byly důkladně opraveny a natřeny, byly přeloženy z kolejových podvozků na silniční podvalníky Pullmaer a takto dopraveny elektrickou tramvajovou lokomotivou do prostoru před dnešní ulici Lipová. Tam došlo k jejich přesunu na silnici. Mimo prostor kolejí vystřídala lokomotivu dvojice tanků typu Cromwell.
    Celý konvoj se vydal z Pisárek po trase ulicí Hlinky, tehdy úzkou ulicí Kamenomlýnskou do Žabovřesk na dnešní ulici Horovou, dále do kopce na Štursovu a klesáním Hlavní ulicí do Komína. Z Komína pokračoval konvoj dnešní ulicí Branka kolem kamenolomu do Bystrce, okolo dnešní ZOO do nových Kníniček, stoupáním k restauraci, kde se konvoj stočil doleva a klesal k přehradní hrázi. Po překonání tohoto místa se již ocitl v prostorách přístaviště na břehu Kníničské přehrady. Lodě tak byly nachystány ke křtu a k zahájení osobní lodní dopravy, ke kterému došlo 5. května 1946.


  • obrazy

    img9858.jpg img9859.jpg img9860.jpg img9861.jpg


  • prameny, literatura


  • události

    25. 8. 1961
    Na Brněnské přehradě spuštěna devátá loď Kyjev 23. 6. 1956
    Spuštění lodi Bratislava na vodu a její křest 17. 4. 1952
    Spuštění lodi Mír na vodu a její křest 14. 4. 1950
    Spuštění lodi Pionýr na vodu a její křest 11. 6. 1949
    Spuštění lodi Úderník na vodu a její křest
    další události (2)...


  • stavby

    Brněnská přehrada


  • autor

    MJ


Aktualizováno: 05. 07. 2018

Stoupání celého konvoje nad nové Kníničky.  Zdroj: Lodní doprava na brněnské přehradě 1946-2006, Praha 2006, s. 17.