Internetová encyklopedie dějin Brna

Zahájení městské autobusové dopravy v Brně

Zahájení městské autobusové dopravy v Brně


  • 2. 5. 1930 


  • ulice

    Moravské náměstí


  • charakteristika

    První autobusová linka na trase Moravské náměstí – Lesnická (označená A) spojovala centrum – Černá Pole, resp. tehdejší Štefánikovu čtvrť.

    Ještě během roku 1930 byl zahájen provoz na dalších linkách:
    - linka B (směr Přízřenice)
    - linka C (směr Tuřany)
    - linka D (směr Bystrc)
    - linka E (směr Obřany)
    - linka F (směr Starý Lískovec)
    - linka G (směr Mokrá Hora).


  • zajímavosti

    Provoz v roce 1930 byl zahájen se 7 vozy Škoda 505 a 7 vozy značky Fram (do obou typů vozů se vešlo 32 osob). Vozy Fram však byly spolehlivější a levnější než vozy Škoda 505.

  • poznámka

    V dalších letech byl vozový park rozšířen o vozy Tatra 24 (pro 48 osob), Praga TN (pro 58 osob), Tatra 24/58 a Walter-Diesel I (pro 48 osob). Vozový park autobusů byl soustředěn v moderních garážích z roku 1930 v Řehákově (nyní Grmelově) ulici - byly vybaveny i menšími dílnami pro údržbu vozidel, skladištěm materiálu a součástek, benzínovou čerpací stanicí se dvěma podzemními nádržemi s celkovou kapacitou 50 000 litrů, správní kanceláří, čekárnou pro dopravní personál a sociálním zařízením pro technickou obsluhu. Provoz garáží zajišťovali 3 garážmistři a 8 pomocných dělníků.
    Když v roce 1938 získala Společnost brněnských elektrických pouličních drah i první tři vozy s dieselovými motory, přibyla i druhá čerpací stanice na naftu.
    Novinkou v konstrukci prvních autobusových garáží bylo použití nosníků o rozpětí 40 metrů, díky kterým odpadla nutnost použití podpěrných sloupů, které by provoz v hale komplikovaly. Stavba probíhala postupně: 1930 byla ukončena první fáze výstavby, 1939 byla stavba dokončena podle původního projektu (rozšířena garážová hala, postavena budova s dílnami na generální opravy a dopravní služba se přestěhovala z provizorních prostor v dílnách do nově vystavěné správní budovy).


  • prameny, literatura


  • události

    30. 7. 1949
    Zahájení provozu trolejbusové dopravy v Brně 17. 8. 1869
    První (slavnostní) jízda koňské tramvaje v Brně


  • související odkazy

    mapa


  • autor

    Jis


Aktualizováno: 06. 06. 2019