Internetová encyklopedie dějin Brna

Jan Bednařík

    Ing. Jan Bednařík


    • * 12.5.1908 Brno-Řečkovice – † 15.4.1958


    • stavitel; válka a odboj 1938–1945; účastník domácího odboje


    • národnost

      česká

    • státní příslušnost

      Rakousko-Uhersko, ČSR


    • zajímavé okolnosti

      pro své mimořádné odborné znalosti a organizační schopnosti se stal vzorem pro hlavní postavu v jednom z příběhů knihy Opožděných reportáží Ladislava Mňačka


    • bydliště

      Brno-Řečkovice, Palackého náměstí 10,
      Moravská Ostrava-Zábřeh, Komenského 647 (doloženo v roce 1934),
      Brno-Židenice, Táborská 181


    • vzdělání

      1913–1918 Česká obecná škola,
      1918–1925 Česká vyšší zemská reálka v Moravské Ostravě,
      ČVŠT v Brně - odbor inženýrského stavitelství (1932 složena 2. státní zkouška)


    • dílo

      - Nádražní poštovní úřad v Brně, Nádražní 3 (1937–1940, architekt Bohuslav Fuchs, stavitel Jan Bednařík)
      - Zimní stadion v Brně, Sportovní 2 (I. etapa 1946–1949, stavitel Jan Bednařík)
      - rodinný dvojdům v Brně, Preslova 405/52 (spolu s JUDr. Ferdinandem Halámkem)

      V MZA v Brně je uložen fond H 903 Ing. Jana Bednařík, úředně autorizovaný civilní inženýr, konstruktivní a dopravní, stavitel, Brno.


    • zaměstnání

      stavbyvedoucí v Moravské Ostravě (doloženo v roce 1934),
      dne 14. 5. 1938 se stal mistrem stavitelským,
      úředně autorizovaný civilní inženýr a stavitel v Brně (oprávnění uděleno 1. 2. 1938 ) 

    • odborné a zájmové organizace

      člen řady odborných a vědeckých společností, od roku 1940 trvale členem zkušební komise Inženýrské komory (kategorie Civilních inženýrů konstrukčních a dopravních),
      SPB Brno-Židenice,
      Svaz moravsko-slezských filatelistů (zasloužilý člen)


    • hrob

      Židenický hřbitov, Balbínova 55, skup. 2, hrob č. 35


    • poznámky

      Po předčasné smrti otce se na studiích živil kondicemi, pomáhaly mu také sestry. Již v průběhu studií získal praxi v cizině u firmy Arch. Walter Frese, Berlín a v Paříži u fy Arch. A. et G. Perret i u českých firem Mor. Ostravsko-Karvínské stavební spol., Bří. Špačkové v Ostravě, Ing. Táborského v Ostravě, Ing. B. Bloudka a v ústavu české techniky u prof. Ing. Dr. Ladislava Záruby v Brně, a dalších.
      Po ukončení studií byl zaměstnán u stavebních firem na Moravě a Slovensku, kde řídil stavby, např. rekonstrukci dráhy Hranice - Valašské Meziříčí - Vsetín - Trenčín, novostavbu dráhy Červená Skála - Margecany, úseky silnic Vsetín - Trenčín, Uherské Hradiště - Slavkov, stavby kanalizační a obytných domů v Ostravě, Jihlavě a v Brně, pošty v Příboře, nádražní pošty v Brně, nemocnice v Jihlavě a mostů na Vsetínsku a na Slovensku.
      Firma Ing. Jan Bednařík byla založena 1. 5. 1939. Z počátku realizovala silniční projekty menšího rozsahu a stavby obytných budov. Později činnost rozšířila na stavby a projekční práce velkého rozsahu např. projekty dálnice Praha - Brno a mostních objektů na této dálnici, projekty dálkových silničních tahů, realizace velkých mostů přes řeky Bečvu a Svratku a jiné projekty hlavních silničních průtahů, náměstí a ulic v obcích a městech. Podílela se na stavbě Zimního stadionu v Brně, realizovala stavbu betonového mostu pod Vírskou přehradou aj.
      V době okupace byla činnost podniku omezena. Doklady firmy pro úřady byly vždy v češtině. Zaměstnancům, kteří byli postiženi protektorátními úřady, vyplácela firma mzdy (jejich rodinám).
      Po znárodnění 25. 2. 1948 byl Ing. Bednařík zaměstnán do 30. 8. 1948 jako vedoucí svého bývalého podniku pod národní správou, včleněného do ČSSZ, n. p. Od 1. 9. 1948 do 22. 11. 1953 byl vedoucím zakázkového a kalkulačního oddělení n. p. Ingstav Brno, z toho devět měsíců byl vedoucím výrobního střediska Ingstavu v Ostravě-Kunčicích při výstavbě NHKG Kunčice. Od 22. 11. 1953 do 31. 5. 1954 byl vedoucím kalkulačního oddělení ve Stavebních závodech Hron, Svätý Kríž nad Hronom (stavba Hliníkárny v Žiaru nad Hronom). Obdobné činnosti vykonával jako expert Ministerstva stavebnictví při výstavbě Východoslovenských železáren v Košicích i na velkých stavbách komunikačních.
      Od 1. 6. 1954 do své smrti byl vedoucím rozpočtového oddělení ve Státním ústavu dopravního projektování v Brně.


    • obrazy

      img21006.jpg img21032.jpg img21003.jpg img21002.jpg


    • prameny, literatura


    • osoby

      Mojmír Cigánek
      přítel Josef Černocký
      přítel Ladislav Záruba
      J. Bednařík vykonával praxi u L. Záruby


    • partneři

      Božena Bednaříková (Bartošová)
      sňatek: 1. 4. 1934, Brno-Židenice (kostel sv. Cyrila a Metoděje)


    • rodiče

      Jan Bednařík
      Josefa Bednaříková (Hudečková)


    • sourozenci

      Marie Kudelová (Bednaříková)
      Ludmila Flanderková (Bednaříková)
      Božena Hrachovinová (Bednaříková)
      Josefa Bednaříková


    • ulice

      Palackého náměstí
      rodný dům (tehdy Řečkovice čp. 77) Táborská
      bydliště Masarykova
      v domě č. 8 sídlo kanceláře firmy


    • stavby

      Židenický hřbitov
      Balbínova 55
      místo posledního odpočinku
      Nádražní poštovní úřad v Brně
      Nádražní 3/418
      stavitel
      Zimní stadion
      Sportovní 2/347
      stavitel I. etapy


    • autor

      Menš, blat


Aktualizováno: 26. 02. 2019

Jan Bednařík.  Fotografii pro naši encyklopedii poskytl pan Jan Bednařík, děkujeme.