Plk. Ing. Tomáš Kruml

* 6.3.1911 Brno-Holásky – † 28.1.1994 Brno


válka a odboj 1938–1945; účastník odboje; stíhací pilot ve Francii a Velké Británii


národnost

česká


státní příslušnost

Rakousko-Uhersko, ČSR


bydliště

Brno-Holásky:
- Na návsi 28
- Rolencova 34),
Brno, Chodská


vzdělání

obecná škola v Brně-Holáskách,
měšťanská škola v Brně-Tuřanech (poslední ročník v Brně),
Vyšší průmyslová škola textilní v Brně,
1931–1932 Škola pro důstojníky letectva v záloze v Prostějově,
1934–1936 Vojenská akademie v Hranicích,
1959–1963 VAAZ (1963 titul Ing.)


vyznamenání a pocty

československá:
- Čs. válečný kříž 1939 (4x)
- Čs. medaile Za chrabrost před nepřítelem (2x)
- Čs. medaile Za zásluhy I. stupně
- Čs. vojenská pamětní medaile F-VB,
britská:
- 1939–1945 Star with Clasp Battle of Britain
- Air Crew Europe Star
- Defence Medal
- War Medal
- Mention in Dispatches,
francouzská:
- Croix de Guerre avec Palme Bronze
- Plukovník letectva (1948)


zaměstnání

vzorkař fezárny ve Strakonicích,
voják z povolání


politická orientace

Československá sociální demokracie, KSČ


hrob

Tuřanský hřbitov, Pratecká, skup. II, hrob 261–262


poznámky

Po ukončení textilní školy v červnu 1930 nastoupil do strakonické frezárny, kde pracoval jako vzorkař do 30. 9. 1931. Následující den nastoupil prezenční službu v Olomouci u 63. letky Leteckého pluku č. 2. Domů se vrátil 1. 4. 1933 jako četař aspirant v záloze.
Protože v době hospodářské krize nemohl najít zaměstnání, rozhodl se k návratu k letectvu, kam byl přijat 1. 1. 1934 v hodnosti podporučíka v záloze. Absolvoval Vojenskou akademii v Hranicích (vyřazen v hodnosti poručíka letectva 1. 8. 1936). Postupně působil: 2. pozorovací letka Leteckého pluku 1 "TGM" na letišti Praha-Kbely (1936–1937), 44. stíhací letka III/1 perutě (později změna označení na 32. letku, Praha a Hradec Králové).
Květnovou mobilizaci 1938 prožil na letišti v Josefově u Jaroměře. Protože průzkumné německé letouny narušovaly státní hranice, přemístěna peruť III/1 do Brna-Slatiny. Po Mnichovu krátce v Milovicích, poté přemístěna na letiště v Košicích a Užhorodě, aby zde bránili území republiky před případnou maďarskou agresí. Nakonec se letci vinou mezinárodních událostí vrátili do Hradce Králové.
Začátkem roku 1939 převelen k Vojenskému technickému leteckému ústavu, odkud propuštěn k 31. 3. 1939. Nabídky Němců na práci u Lufthansy nebo u Luftwaffe on i jeho kamarádi odmítli. Vrátil se domů, ale práci v Brně nenašel, proto následoval návrat do Prahy - zde se spolu s kamarády připravili na odchod do zahraničí. Odjeli 15. 5. 1939 rychlíkem z Prahy do Frýdku-Místku, hranici do Polska přešli v prostoru Morávky. Nakonec se dostali do Krakova, odkud 22. 5. 1939 odjelo 109 Čechoslováků rychlíkem do Gdyně. Z parníku Batory, který mimořádně 26. května zakotvil u Cherbourgu, je menší loď převezla do přístavu. Odtud dopraveni do Paříže na letiště Le Bourget, kde ubytováni v kasárnách. Dne 2. 8. 1939 podepsali závazek pětileté služby u Cizinecké legie, přes Marseille přepraveni do Oranu. Ještě do konce roku 1939 se vrátili do Francie a po výcviku se Kruml zapojil i do bojů o Francii jako stíhací pilot. Vykonal tam 52 operačních a bojových letů.
Po kapitulaci Francie se dostal přes Afriku a Gibraltar do Velké Británie, kde se stal jedním ze zakládajících příslušníků 312. československé stíhací perutě RAF. V ní vykonal 340 hodin bojových letů v bitvě o Británii a při obraně města Liverpoolu. Navíc v britské výcvikové jednotce 53. OTU vycvičil 97 pilotů Commonwealthu. Za to byl oceněn v rozkazu krále Jiřího VI. V britských 66., 131. a 122. stíhacích perutích vykonal 101 bojových letů. Od 1. 9. 1943 se stal zpravodajským důstojníkem na Inspektorátu čs. letectva. Dne 5. 7. 1944 byl jmenován vedoucím čs. skupiny na britském Ministerstvu letectva, s možností studovat dokumenty o letecké technice a testovat bojové letouny. Podrobně je jeho bojová činnost popsána v publikaci uvedené zde v literatuře.
Do osvobozené ČSR se vrátil 19. 7. 1945. Zůstal v armádě a jako jeden z mála zahraničních letců nebyl zatčen, ale jako schopný odborník byl přeřazen na Vysoké vojenské učiliště k výuce letecké techniky (od 1. 1. 1952 Vojenská akademie Antonína Zápotockého) v Brně, i když 20 let se nedočkal povýšení. Během svého povolání vystudoval techniku a v roce 1963 byl promován inženýrem. Do výslužby odešel k 1. 10. 1967. Od ledna 1968 do března 1969 pověřen výukou letecké taktiky letců v Egyptě.
Ke konci života se aktivně účastnil osvětové činnosti, besedoval s mládeží i dospělými o našem odboji.


soubory ke stažení

Pamětní tisk.pdf [3.12 MB]



pojmenované ulice

Tomáše Krumla (Holásky)



partneři

Dobromila Krumlová (Suchardová)
sňatek: 28. 10. 1945, Fryšták


děti

Iva Krumlová
Jiřina Krumlová




ulice

Na návsi
rodný dům (tehdy Holásky čp, 29) Rolencova
bydliště (tehdy Holásky čp. 80) Chodská
bydliště


osoba na objektech

T. Kruml
pamětní deska: Na Návsi 28/01


stavby

Tuřanský hřbitov
Pratecká
místo posledního odpočinku


události

24. 4. 2005
Odhalení pamětní desky Tomáši Krumlovi


související odkazy

Menš


Aktualizováno: 26. 03. 2021