Internetová encyklopedie dějin Brna

Nádražní 1/418, Hlavní nádraží

Hlavní nádraží


  • historický název

    Hlavní nádraží Severní dráhy Ferdinandovy a Státní dráhy

  • ulice

    Nádražní 1/418


  • území

    Brno-město


  • stavební vývoj

    Řízením projektu a stavby tratě z Břeclavi do Brna byl po roce 1836 pověřen Carlo von Ghega. V soutěži na její provedení zvítězili v roce 1837 bratři Kleinové, provoz na této trati Severní dráhy Ferdinandovy byl zahájen 7. července 1839.
    Prostou budovu nádraží, k níž vedl 637 m dlouhý viadukt se 72 oblouky, navrhl Anton Jüngling.
    Další trať, Státní dráha z Brna do Prahy, byla vybudována v letech 1843–1848. I když obě společnosti měly mít nejdříve společné nádraží, nakonec vznikla novostavba dvojnádraží, opět podle Jünglingových plánů. Tvořily ji dva pozdně klasicistní objekty se společným vestibulem. Součástí stavby se stal i další viadukt s kamenným podjezdem od Křenové ulice, 354 m dlouhý, se 40 oblouky. Provoz na této trati byl zahájen 1. ledna 1849.
    Dvojnádraží bylo v souvislosti s dalším budováním železničního uzlu přestavěno v letech 1869–1870 podle návrhu Josefa Arnolda. K dalším úpravám, řízeným Wilhelmem Astem, došlo v letech 1894–1897. Tehdy byl zasypán klasicistní viadukt, podjezd od Křenové doplněn o litinové součásti, postaveno skladiště "Amerika" a první železniční mosty z dusaného betonu.
    Roku 1898 nařídilo ministerstvo železnic přestavbu dvojnádraží, kterou v letech 1903–1904 realizoval stavitel Josef Nebehosteny na základě projektu dvou architektů Státní dráhy - Franze Uhla, který měl na starosti stavební stránku, a Josefa Oehma, který navrhl architektonické řešení.
    Z objektů ze 40. let zůstala prodloužená boční křídla, mezi něž byla vložena nová společná hala se vstupem do podchodu a k nástupištím. Symetrická osová část byla flankována dvěma hodinovými věžemi (pravá byla po 2. světové válce odstraněna). Interiéry i dlouhé členité průčelní fronty sjednotila secesní dekorativní úprava. Litinová zábradlí na terase podle návrhu Otto Wagnera byla vyrobena v roce 1898 v Blansku.
    Funkcionalistická přístavba nádražní pošty od Bohuslava Fuchse byla postavena v letech 1937–1940.


  • prameny, literatura

    zobrazit


  • městská část

    Brno-střed


  • významné osoby

    Josef Arnold
    autor přestavby dvojnádraží v letech 1869–1870 Bohuslav Fuchs
    autor přístavby nádražní pošty postavené v letech 1937–1940 Josef Nebehosteny
    stavitel, který v letech 1903–1904 vedl přestavbu nádražní budovy


  • objekty

    železničáři - oběti osvobozovacích bojů
    pamětní deska: Nádražní 1/01 železničáři - účastníci odboje
    pamětní deska: Nádražní 1/02


  • události

    1. 3. 2013
    Výstava v galerii „Myšina“
    místo konání výstavy
    4. 10. 1996
    Zahájení elektrického provozu na železniční trati z Hlavního nádraží přes Černovice a Slatinu do Holubic 30. 6. 1995
    Zahájení elektrického provozu na železniční trati z Hlavního nádraží přes Chrlice do Vyškova 19. 5. 1967
    Zahájení elektrického provozu na železniční trati z Židenic do Modřic 27. 5. 1962
    Zahájení veškeré pravidelné dopravy na nové železniční trati Brno - Tišnov
    další události (14)...


  • související odkazy

    mapa
    ukaž na mapě


  • autor

    Lk


Aktualizováno: 26. 03. 2019